Hur våra dagliga val påverkar miljön

miljön

 

Ett av sätten att spara på energi och samtidigt ekonomi är att byta ut glödlamporna mot lågenergilampor som är bra för miljön. En lågenergilampa har många gånger en längre livstid än en vanlig lampa och den något högre inköpskostnaden betalar tillbaka sig ganska snabbt på två sätt, både genom den längre livstiden och framförallt genom att driftskostnaden blir så oerhört mycket lägre. Lågenergilampan drar allt från en femtedel till en tiondel av en vanlig lampa.

miljönEtt sätt att påverka miljön i rätt riktning är att köpa miljövänliga produkter och produkter som inte drar mycket energi. Det samma gäller för produkter som är producerade också med en teknik som är skonsam mot miljön, utan hälsoskadliga kemikalier, som inte kräver stora landsytor eller skapar stora koldioxidutsläpp vid produktion och transport. Där ingår förstås att dra ner på kött, som på flera av dessa sätt utarmar vår planet, inte minst kött som inte är ekologiskt eller närproducerat.

En annan sak är att ställa om din livsstil så att du inte har apparater i standby-läge, eller till och med använder dig av en kontakt med strömbrytare så att inte elektriciteten är tillkopplad när inte apparaten används.

Transportmedel och miljön

För att vara riktigt miljövänlig är det bästa transportmedlet den egna kroppen, och näst efter den cykeln, när du behöver ta dig snabbare fram i tillvaron. När det kommer till längre distanser är valet att ta bussen istället för bilen, eller ännu hellre inte ha någon bil alls, ett bra val. Att samåka eller vara del i en bilpool kan också vara ekonomiskt och bra för miljön, men förstås inte att jämföra med bussen eller överhuvudtaget med tåget, som knappast kan bli bättre för miljön än vad det är, förutom att inte resa alls förstås.

Det finns alltså många val som du gör varje dag som påverkar miljön, där varje insats får en ackumulativ effekt, för ju fler som till exempel köper miljövänliga produkter ju fler produkter kommer att utvecklas och lanseras, få lägre pris och nå ut till fler konsumenter.